Posted by Carolien de Blaaij & filed under blogs, Gezondheid, studeren.

Het is ook bij jou vast wel eens voorgekomen: een nacht (of meerder nachten) doorwerken om dat werkstuk af te krijgen of op het laatste moment nog theorieën stampen, omdat je het leren voor je tentamens weer veel te lang hebt uitgesteld. De meeste studenten komen zulke stressvolle tijden door met koffie en energiedrinks… véél energiedrinks! We weten echter allemaal dat deze drankjes niet echt heel goed zijn voor je gezondheid. Daarom geven wij je tips voor goed eten. Tijd voor info over gezonde brainfoods die ervoor zorgen dat jouw concentratievermogen omhoog gaat.

De beste brainfoods op een rij:

1. Vis

Wist je dat je brein voor 60% uit vet bestaat? Een goede aanvoer van vetten is daarom erg belangrijk. Uiteraard gaat onze voorkeur dan naar onverzadigde vetten, in plaats van verzadigde vetten. En waarin zitten veel onverzadigde vetten? In vis dus! Het eten van zalm, makreel of haring heeft een positief effect op je concentratievermogen. Echte brainfoods dus!

2. Bessen

We weten waarschijnlijk allemaal wel dat suikers belangrijk zijn om je energielevel op peil te houden. Ook hier is het echter van belang om te kijken wat voor suikers je binnenkrijgt. Natuurlijke suikers zijn veel gezonder dan onnatuurlijk suikers. Zulke natuurlijke suikers zitten veel in fruit, en met name bessen zijn erg gezond. Daarnaast zijn het ook échte vitaminebommen. Kom maar op met die rode en zwarte bessen, aardbeien, bramen en frambozen dus!

3. Noten en zaden

Noten en zaden bevatten – daar zijn ze weer – veel onverzadigde vetten en beïnvloeden daardoor je concentratievermogen positief. Daarnaast bevatten ze veel ALA, een stofje dat de groei van je hersenen bevordert. Ook helpt het eten van noten en zaden om helder te kunnen nadenken en werkt het stressverlagend. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan walnotenolie. Dit stimuleert het geheugen en houd jouw humeur in balans. Ook niet onverstandig, tijdens zo’n stressvolle periode.

4. Chocolade

Chocoladefans opgelet! Wij geven je een geldige reden om lekker veel chocolade te eten. Chocolade werkt namelijk ontspannend en maakt je blij. En laat dat nou net zijn wat je wel kunt gebruiken in zo’n stressvolle tentamenperiode. Hoe puurder de chocolade, hoe beter. Helaas – zo’n reep witte knetterchoco van Tony Chocoloney heeft toch net een ander effect.

5. Avocado’s

Dé food hype van de laatste jaren: Avocado’s! Deze heerlijke vrucht bevat precies de goede vetten en helpt je dus om je beter te kunnen concentreren. Daarnaast zorgen avocado’s voor een goede bloeddoorstroming, en daarmee ook voor een goede zuurstofaanvoer in de hersenen.

6. Groenten

Tomaten, spinazie, bieten, knoflook, broccoli, en ga zo maar door… Zo ongeveer alle groenten zijn echte brainfoods! Zo bevatten tomaten lycopeen, een stofje dat veroudering tegengaat en verbetert spinazie je lange termijn geheugen. Veel groeten eten is dus de boodschap!

Daarnaast nog een laatste gouden tip: Drink genoeg water! Water hydrateert namelijk en zorgt ervoor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Daardoor zit je lekkerder in je vel.

Bonus: Brainfood video – Stephen Fry legt uit

En dan nog een bonus voor de heb. Ben je nog niet uitgeleerd over brainfoods? Kijk dan deze (Engelstalige) video. Ons aller held Stephen Fry legt uit hoe via brainactiviteit te zien is van welk eten en hobbies de mens slimmer wordt. En, langer leeft!

Dat een examen afleggen niet verstandig is op een lege maag, is geen nieuws. Nu weet jij echter ook wat op jouw bord te leggen om nét dat beetje harder te scoren! Scoor je na jouw examenperiode dan ook meteen de gaafste bijbaan in jouw regio?

Maak nu een gratis profiel aan *klik* en ontvang de nieuwste studentenbanen als eerste via e-mail.

Bewaar deze info voor later:

One Response to “Brainfoods: van dit eten ga je beter studeren!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *