Posted by Rosa Kuijpers & filed under tips & trucs.

Heb jij een kantoorbaan, en wil jij weten hoe je toch fit de dag door kan komen? Ook als jij 8 uren achter elkaar op kantoor zit? Hieronder staat hoe jij actief de dag door kan komen.

Voor veel mensen gaat de wekker om 07:00 uur. Ze stappen vervolgens is de trein of auto, en zitten dan de hele dat acht uren lang stil op kantoor. In de avond kan het lastig zijn om de motivatie op te brengen om langs de sportschool te gaan, of om een flinke wandeling te maken. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een kantoorbaan niet altijd bevorderlijk is voor de gezondheid. De hele dag stilzitten kan verschillende klachten opleveren, zoals rugklachten, nekklachten en moeheid. Dit kun je echter gemakkelijk oplossen en voorkomen. Wil jij weten hoe jij fit kan blijven? Lees dan de onderstaande tips:

 

1. Ga naar buiten

Gelukkig is de zomer weer aangebroken, wat betekent dat het heerlijk weer is. Het is dan ook een goed idee om in je pauze even een luchtje te scheppen.Een andere optie is, om als je een vergadering/overleg hebt met een of twee andere collega’s, dit lekker buiten te doen, tijdens een wandeling. Het is gebleken dat wanneer mensen bewegen, zij eerder op goede ideeën komen.

 

2. Stel vragen face to face

Heb je een klein vraagje aan een van jouw collega’s? Schrijf dan deze keer geen mail, maar loop even naar diegene toe. Zo blijf je niet te lang op jouw stoel plakken en kan jij ook nog even een praatje maken. Jouw collega’s zullen het vast niet erg vinden om even kort jouw vragen te beantwoorden. Dit kost je zelfs minder tijd dan wanneer je een mail zou sturen.

 

3. Ga om de 30 minuten van jouw stoel af

Mensen met een kantoorbaan zitten vaak uren op hun stoel te staren naar hun beeldscherm. Hierdoor blijven de hersenen inactief, met als gevolg dat je regelmatig enorm moe en suf  kan worden. Door elke 30 minuten even van jouw stoel te komen blijven jouw hersenen actief. Hierdoor zal jij veel productiever zijn en bovendien op betere ideeën komen. Loop bijvoorbeeld even naar de wc, haal wat te drinken of maak een praatje met iemand.

 

4. Ga pingpongen!

Heb je een zware kantoorbaan? Investeer met zijn allen in bijvoorbeeld een pingpongtafel. Ga in de pauze tien minuutjes pingpongen om even lekker fit te worden. Op deze manier maak jij je lichaam fit en focus je ook eens even op totaal iets anders. Zo maak jij jouw (bij)baan bovendien een stuk gezelliger.

 

5. Onderneem een leuke activiteit

Niet iedereen heeft zin om na zijn (bij)baan intensief aan de gewichten te hangen. Heel begrijpelijk. Maar er zijn genoeg andere, en bovendien ook leuke en gezellige activiteiten waarbij je toch lichamelijk lekker aan het werk kan. Ga bijvoorbeeld lekker uitwaaien op het strand met een vriend(in), of laat je hond uit in de duinen of het bos. Ook zwemmen of een yogales houden je spieren soepel en fit. Bovendien werkt dit lekker ontspannend!

 

fit
Bewaar deze info voor later:

Geef een antwoord