Posted by Chantal Duivenvoorden & filed under opmerkelijk, tips & trucs.

Later succesvol worden? Zorg dan dat je als student of starter NU gelukkig bent. Een studie toont namelijk aan dat mensen die gelukkig waren als student, zestien jaar later een hoger salaris hadden, zonder dat zij begonnen waren met financiële voorsprong. Echter, geluk draait natuurlijk niet alleen maar om geld. Een andere studie toont aan dat deze mensen ook meer kans hadden om later gelukkig te zijn in hun sociale relaties!

 

Maar hoe zorg je nou dat je nu gelukkig bent? Dat is namelijk gemakkelijker gezegd, dan gedaan. Gemiddeld genomen daalt ons geluk nadat we onze kindertijd achter ons hebben gelaten, met name tussen de 17-21 jaar. Misschien heeft dit te maken met de hoge studiedruk, onzekerheid of onze hormonen die ons niet altijd een steuntje in de rug geven. Maar… er is goed nieuws! Naarmate we ouder worden stijgt ons gemiddelde geluksniveau weer. Bovendien kun jij zelf zorgen voor jouw eigen geluk! Jouw geluk wordt namelijk voor 50 procent veroorzaakt door jouw genen, slechts 10 procent door jouw omstandigheden en 40 procent door jouw eigen gedrag! En laat die 40 procent nou net een wereld van verschil maken! Wij geven jou 4 belangrijke tips om je gelukslevel te beïnvloeden.

 

1. Dankbaarheid

Een goede oefening om te leren positiever te zijn, is een dankbaarheidsoefening. Schrijf elke dag 3 dingen op waarvoor jij dankbaar bent. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een compliment van jouw collega tijdens jouw werk, een berichtje van iemand die je lang niet gesproken hebt of het eten van jouw favoriete ontbijt. Het kan gaan om de kleinste dingen. Hierdoor train je je brein om positief te denken.

 

2. Stop met piekeren

Moeilijk tentamen, tijdje werkloos of geen idee wat je wilt doen later? Iedereen heeft weleens last van terugkomende malende gedachten. Piekeraars weten vaak wel dat ze niets aan het verleden kunnen veranderen, maar blijven toch hangen in negatieve herinneringen en kunnen zich daardoor niet meer concentreren op school of tijdens hun (bij)baan. Toch kun jij jouw gedachten de baas blijven. Probeer jouw piekergedachten te herkennen en ze te vervangen door iets positiefs. Zoek naar afleiding en ontspanning! Dit werkt natuurlijk niet meteen; het heeft training nodig! Ook hier geldt (net als met fitness), na 1 dag heb jij niet ineens het lichaam van een topmodel of bodybuilder.

 

3. Doe elke dag iets wat je leuk vindt.

Geluk is doen wat je leuk vindt. Zorg er daarom voor dat je elke dag tijd inplant om iets te doen dat je leuk vindt. Zo kun je uit elke dag iets positiefs halen. Misschien word jij gelukkig van een kwartiertje knuffelen met jouw huisdier, van elke dag een kop koffie drinken of van jouw favoriete serie kijken op Netflix. Wat het ook is; doe het! Je wordt er veel gelukkiger van!

 

4. Alles gaat over

Voel je je een tijdje down? Er komen betere tijden! Slaap je een tijdje niet goed, lijkt een vak even onmogelijk of lijkt solliciteren een verloren bezigheid? Denk eraan dat dit tijdelijk is en blijf werken aan een positieve toekomst. Het komt goed!

 

gelukkig
Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *