Posted by Chantal Duivenvoorden & filed under tips & trucs, tips op de werkvloer.

Weer hersteld na een burn-out? Dan kan opnieuw solliciteren best een lastige stap zijn. Je kunt het ook zien als een uitdaging. Je zit immers nu weer lekker in je vel en dit wil jij graag zo houden! Maar hoe bespreek je dit onderwerp en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt? Wij geven jou 5 tips voor een nieuwe start, zodat jij weer met een goed gevoel aan de slag kunt gaan.

 

1. Wat is de oorzaak van je burn-out?

Als het goed is heb jij hier in je rustperiode al goed over nagedacht. Ben jij een workaholic, vind je het werk te stressvol, had je vervelende collega’s of ging het thuis niet zo lekker? Houd bij het solliciteren naar een (bij)baan rekening met de oorzaak van jouw burn-out en voorkom dat jij weer in het zelfde vaarwater terecht komt. Moest je vooral stressbestendig zijn tijdens jouw vorige baan? Kies dan bijvoorbeeld voor een (bij)baan die minder stressvol is.

 

2. Verklaar het gat op jouw cv positief

Groot gat op jouw cv vanwege een burn-out? Dan heb je kans, dat hier naar gevraagd gaat worden tijdens het solliciteren. Liegen is geen optie, want dit wordt vaak opgemerkt. Beschrijf jouw burn-out daarom op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld dat het een periode was om rust te nemen en na te denken over een nieuwe uitdaging. Wordt er niet naar gevraagd? Begin er dan zelf ook niet over.

 

3. Houd jouw burn-out niet streng geheim

Geloof me: iedereen heeft wel eens last van stress. Iedereen zal zich dus wel ergens herkennen in jouw verhaal en begrip hebben. Wanneer het ter sprake komt kun jij gewoon zeggen dat je last hebt gehad van een stressvolle periode. Je hoeft echter niet met jouw verhaal te lopen en uit te weiden over alle psychische en lichamelijke klachten die erbij kwamen kijken. Vaak lucht het wel op als mensen in jouw omgeving er in elk geval iets vanaf weten.

 

4. Houd rekening met jouw grenzen

Maakte je jezelf helemaal gek door te veel te werken? Pak het na het solliciteren dan anders aan. Spreek met jezelf af hoeveel je gaat werken en houd je hier ook aan. Herken bovendien op tijd symptomen die je in het verleden had. Schiet niet meteen in de stress, maar doe het gewoon wat rustiger aan. Zo zul je niet zo snel een terugval krijgen.

 

5. Gelukkiger na een burn-out

In een burn-out kom jij jezelf vaak goed tegen. Hoe fantastisch is dat! Zie het als een enorm groot leermoment waar je dankbaar voor moet zijn. Sleep het verleden niet met je mee, maar werk aan de toekomst. Solliciteer naar een (bij)baan die jou gelukkig maakt, zorg voor ontspanning en geniet meer van het leven dan ooit te voren!

 

burn-out
Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *