Posted by Sanne van den Brandt & filed under blogs, studeren.

Je doet een zware studie, hebt een (bij)baan en wilt ook nog graag je sociale contacten onderhouden. Dan schiet het sporten er nog wel eens bij in. Heb jij door je drukke studie ook geen tijd meer om te sporten? Heb jij tijdens je laatste tentamen week alleen maar pizza gegeten omdat je gewoonweg geen tijd had om gezond voor jezelf te koken? En is jouw strakke lijf, dat je voor de zomer gekweekt had, alweer als sneeuw voor de zon verdwenen? Misschien is het toch wel een goed idee om weer te gaan sporten. Sporten en studeren blijkt namelijk een heel goede combinatie!

 

Sport werkt echt!

Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van sport op het geheugen en je hebt vast wel eens gehoord dat sport het geheugen verbetert. Een onderzoek, uitgevoerd in 2016, heeft bijvoorbeeld aangetoond dat je, wanneer je vier uur na het studeren gaat sporten, dingen beter onthoudt. Meer onderzoek op dit gebied moet nog uitgevoerd worden, maar toch is het een interessant idee. Jij hebt waarschijnlijk echt geen tijd om eerst te studeren, dan vier uur te gaan niksen, en nog eens een uur te gaan sporten. Toch kan het geen kwaad om even een uurtje pauze in te lassen, en daarna te gaan sporten. Het zorgt namelijk niet alleen voor een beter lange termijn geheugen. Je concentratie gaat er ook van omhoog!

 

Hoe plan je dit?

Zorg dat je per week een goede planning maakt. Hier staat niet alleen op wanneer je studeert, maar ook wanneer je moet werken en last but not least: wanneer je gaat sporten. Vaak heb je namelijk helemaal geen zin om te gaan sporten wanneer je druk aan het studeren bent. Echter, als je je er ver van te voren op hebt ingesteld, is het gemakkelijker om te gaan. Het kan ook helpen om je beste vriend of vriendin te vragen met je mee te doen. Door samen te studeren en te sporten motiveer je elkaar. Bovendien is het veel gezelliger, al moet het natuurlijk ook weer niet té gezellig worden. Er moet natuurlijk nog wel gestudeerd worden!

 

Doseren

Sporten hoeft niet altijd een intensieve workout te zijn. Hoewel het zeker goed is om af en toe intensief te sporten, heb je daar tijdens een tentamenweek misschien minder behoefte aan. Dan kan het ook helpen om gewoon een stukje te gaan wandelen of fietsen. Ook dit heeft positieve effecten op zowel je concentratievermogen als je geheugen.

 

Sporten en studeren: soms lijkt het onmogelijk, maar als je het goed plant is het best te doen. Bovendien gaan je resultaten op school er ook nog eens van omhoog!

 

sporten en studeren
Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *