Posted by & filed under blogs, Gezondheid, studeren, tips & trucs.

 

Stressbestendigheid is een handige eigenschap, maar hoe word je nu stressbestendig?

 

Iedereen ervaart weleens stress. Op school, thuis of op het werk. Stress is part of life. Hieronder tips die jou als student of starter tijdens stressvolle tijden helpen. Zo word je stressbestendig!

 

1. Ga op tijd naar bed

Het is belangrijk dat je  op tijd in bed ligt. Feestjes in het weekend zijn prima. Die horen er bij als student. Maar als je een belangrijke dag voor de boeg hebt, dan is goede nachtrust essentieel. Zorg ervoor dat je 6-8 uur slaap per nacht pakt.

Slapen

 

2. Weet wat je eet

Het eten dat je eet zijn de bouwstoffen die je lichaam gebruikt om alle lichamelijke processen goed te laten verlopen. Als jouw dieet bestaat uit diepvriespizza’s, ijsjes en McDonalds dan zal je lichaam minder goed functioneren. Een minder goed functionerend lichaam betekent minder energie, minder motivatie en minder stressbestendigheid. Eet daarom gezond! Af en toe een uitzondering mag natuurlijk.

Student eten

 

3. Drink niet te veel cafeïne

Cafeïne kan helpen om je concentratie en motivatie te verhogen. Te veel is echter niet goed. Vooral niet, als je iemand bent die snel gestrest is. Cafeïne zorgt namelijk voor meer cortisol in je lichaam. En meer cortisol betekent meer stress. Gemiddeld kunnen mensen 2 tot 3 kopjes koffie per dag drinken. Je kan het zelf uit testen. Iedereen is anders. De een kan tegen 10 koppen koffie en de ander staat te stuiteren van 1 kop koffie. Je kan ook proberen om een tijd geen cafeïne te nemen. Misschien bevalt het je wel.

Drink in elk geval geen cafeïne na 4 uur ’s middags want dat kan een negatieve invloed hebben op je nachtrust.

Student koffie

 

4. Blauw licht

Overal is tegenwoordig blauw licht. Blauw licht zit in zonlicht, maar wordt ook uitgestraald door smartphones, televisies en monitoren. Blootstelling aan blauw licht in de avond is een oorzaak van slechte nachtrust.

Als je iemand bent die laat in de avond achter een laptop werkt, dan is f.lux een handig programma. f.lux zorgt ervoor dat in de avond het blauwe licht van je smartphone, laptop en PC  minder fel wordt. Hierdoor kan je werken op je laptop zonder dat je daarna wakker in bed ligt.

Blauw licht 

 

5. Alcohol is stressverhogend

Alcohol hoort bij het studentenleven. Maar het kan voor meer stress zorgen. Zorg ervoor dat je alcoholinname voor een belangrijke dag of week minimaal is. Alcohol verhoogt het stofje GABA in je hersenen. Dit zorgt voor een kalmerend en stressverlagend effect. Maar als de alcohol is uitgewerkt duurt het een tijdje voordat je GABA weer normaal is. Lagere GABA betekent minder stressbestendigheid.

Student kater

 

“Maar ik voel me prima zonder te slapen en ik drink dagelijks 10  koppen koffie!”

Blijf je ding doen! Deze tips zijn bedoeld voor studenten die moeite hebben om met stress om te gaan. En als het nieuws waar is, dan hebben steeds meer studenten een burn-out. Ofwel, steeds meer studenten kunnen de stress niet meer aan. Deze tips om stressbestendig te worden, zullen vooral helpen bij studenten die veel stress ervaren.

 

stressbestendig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *