Posted by Derk & filed under arbeidsmarkt, sollicitatie info, tips & trucs.

Als student heb je waarschijnlijk regelmatig korte nachten, met weinig slaap. Feestjes, wonen in een studentenhuis en tot laat in de nacht studeren dragen hier allemaal aan bij. Als je op zoek bent naar een (bij)baan en een sollicitatiegesprek hebt, is het echter belangrijk dat je energiek en gemotiveerd bent. Daarom geven wij jou tips om met meer energie door het leven te gaan.

 

1. Goede slaap

Uitgerust aan je dag beginnen is heel belangrijk om de dag energiek door te komen. Als je een slecht slaapritme hebt dan kan dit voor veel vervelende bijwerkingen zorgen. Mensen die langere periodes van slecht slaap hebben zullen vaak meer stress ervaren. Als je slecht slaapt maakt je lichaam namelijk cortisol aan. Dit is het stresshormoon in je lichaam.

 

2. Eten

Niet iedereen ervaart dit hetzelfde maar er zijn veel mensen die zich moe voelen na een flinke maaltijd. Dit wordt ook wel een “food coma” genoemd. Je wordt dan slaperig na het nuttigen van veel eten. Eet je bijvoorbeeld veel, een uur voor je sollicitatiegesprek, dan kan dit ervoor zorgen dat je niet op je scherpst bent. Juist als je een beetje honger hebt ben je vaak het meest actief. Daarnaast worden sommige mensen ook moe als ze grote hoeveelheden koolhydraten eten. Een tip: experimenteer hiermee. Eet bijvoorbeeld meerdere kleine maaltijden per dag. Zorg er wel voor dat je genoeg blijft eten en drinken. Luister naar je lichaam en kijk wat voor jou het beste werkt.

 

3. Koffie

Koffie bevat cafeïne, een stof die ervoor zorgt dat je wakker blijft. Heb je een keer last van een energie dip en moet je nog heel veel doen? Dan is een kopje koffie ideaal om de dip tegen te gaan. Let wel op dat je niet te veel koffie drinkt en niet vlak voordat je gaat slapen. Cafeïne werkt namelijk redelijk lang en het kan de kwaliteit van je slaap verminderen.

 

4. Muziek

Muziek kan helpen bij het motiveren van jezelf. Het kan je werkzaamheden een stuk leuker maken, maar het kan ook afleidend werken. Kijk naar welk genre muziek het best past bij de werkzaamheden die je op dat moment uitvoert. Zo word je een stuk actiever en productiever.

 

5. Beweging

Beweging is heel belangrijk om je fit te voelen. Als je de hele dag achter een bureau zit en online op zoek gaat naar een (bij)baan dan is het belangrijk dat je soms even achter je computer vandaan kruipt en gaat bewegen. Je kunt naar de sportschool gaan maar je kunt ook een stukje hardlopen of wandelen. Het ligt er maar net aan wat jij leuk vindt om te doen.

 

energie
Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *