Posted by & filed under blogs, Gezonheid.

Ben jij vaak gestrest, prikkelbaar en moe? Dan is de kans groot dat je te weinig slaapt! En slapen is ontzettend belangrijk om goed te kunnen functioneren, zowel op school als tijdens je (bij)baan!

 

Slapen heeft een goede invloed op je humeur

Mensen met een ochtendhumeur zullen dit zeker herkennen. ’s Ochtends, als je net uit je bed komt en dus nog een beetje moe bent, heb je vaak zin om te praten. Je reageert kortaangebonden en bent chagrijnig. Dit is vaak ook het geval bij weinig slapen. Als je weinig hebt geslapen, ben je moe, waardoor je chagrijnig wordt en dit afreageert op je omgeving. En dat is natuurlijk voor niemand leuk.

 

Van slapen krijg je een beter geheugen

Ben jij iemand die leren altijd uitstelt, en pas twee dagen voor je tentamen begint, om dan vervolgens 48 uur achter elkaar door te werken? Daarmee boek je beslist niet de beste resultaten! Het is namelijk bewezen dat slaap een positieve impact heeft op je geheugen. En af en toe een powernapje doen is daarvoor niet genoeg. Je moet minstens 5 uur per dag slapen om je geheugen enigszins op peil te houden. Dus ja, op tijd beginnen is écht zo belangrijk. Bovenop die 5 uur slaap, helpen powernaps trouwens wel om je daarna wat beter te kunnen concentreren.

 

Je slaapritme heeft invloed op je gewicht

Uit een onderzoek in 2013 is gebleken dat mensen die een regelmatig slaapritme hebben, minder lichaamsvet hebben dan mensen die op onregelmatige tijden gaan slapen en opstaan. Dus, vergeet dat dieet! Slaap gewoon wat meer!

 

Hoeveel moet ik slapen?

Hoeveel slaap je per nacht nodig hebt, verschilt per persoon, maar over het algemeen wordt gezegd dat volwassen 7 à 8 uur slaap per dag nodig hebben om goed te kunnen functioneren tijdens hun studie en/of (bij)baan. Voor jongvolwassen ligt dit aantal zelfs nog iets hoger.

 

slapen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *