Posted by Carolien de Blaaij & filed under Gezondheid, sollicitatie info, studeren, tips & trucs.

Ben jij ook altijd zo vreselijk zenuwachtig voor je een tentamen hebt? En doe jij het in de eerste weken op je nieuwe (bij)baan bijna in je broek van de spanning? Je bent zeker niet de enige! Veel mensen hebben regelmatig last van zenuwen. Wij geven je een aantal tips om je zenuwen de baas te blijven.

Zenuwachtig zijn: goed of slecht?

Als je zenuwachtig bent maak je meer stresshormonen en adrenaline aan. In principe is dit niet slecht. Zenuwen zetten je op scherp, waardoor je je vaak beter kunt concentreren. Het wordt pas een probleem als de zenuwen de overhand dreigen te nemen. Sommige mensen slapen bijvoorbeeld slecht door de zenuwen (slecht voor je concentratievermogen) of krijgen op het moment suprême een complete black out. Hoe ga je hiermee om?

Waarom worden we zenuwachtig?

Zie je tijdens het lezen nu al flitsen van eindexamens voorbij vliegen, of het presenteren voor een volle zaal? Dat zou begrijpelijk zijn, want bij het ontstaan van nervositeit ligt meestal iets rondom prestaties aan de oorzaak. Zenuwen onder controle houden zijn op die momenten extra lastig.

Het lichaam maakt dan twee stoffen aan: cortisol en adrenaline. Het laatste zorgt ervoor dat je op scherp staat: sneller schakelt en sneller reageert. Cortisol zorgt er echter voor dat je de controle over de zenuwen bewaart. Is de balans tussen de twee stoffen kwijt, dan kun jij je flink gestresst voelen. Dat ‘sneller schakelen’ gaat dan samen met stress een malende gedachten.

Tips om je zenuwen onder controle te houden

1. Bereid je voor!

Een goede voorbereiding is het halve werk. Heb je een presentatie? Zorg dat je die tekst van voren naar achteren en terug kunt dromen. Dan is dat alweer een zorg minder.

2. Zorg voor afleiding

Het werkt het beste als je niet eens tijd hebt om zenuwachtig te worden. Kijk een film, ga chillen met vrienden of ga de avond voor je tentamen eens lekker uit eten. Wat misschien nog wel beter is: Ga sporten! Als je zenuwachtig bent maak je extra adrenaline aan: oftewel energie. Deze energie moet eruit, en daarvoor is sporten perfect.

3. Fruit, fruit en nog eens fruit!

Eh, fruit dus. Dit zit namelijk boordevol kalium, wat helpt bij het verlagen van je bloeddruk, en dus helpt tegen de zenuwen. Nog beter is om gedroogd fruit te eten.

4. Adem in, adem uit

Word je ondanks alles toch zenuwachtig? Het belangrijkste is dat je blijft ademhalen. Klinkt nogal logisch, maar als je zenuwachtig bent wordt je ademhaling vaak onregelmatiger, waardoor je hartslag hoger wordt en je bloeddruk stijgt. Concentreer je daarom vlak voor dat sollicitatiegesprek voor die nieuwe startersfunctie even goed op je ademhaling. Doe je ogen dicht en adem 1 of 2 minuten heel bewust in en uit. Je zult merken dat je hier rustiger van wordt.

Play it cool en hou jouw zenuwen onder controle met deze tips.
Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *