Posted by Sanne van den Brandt & filed under Gezondheid, sollicitatie info, studeren, tips & trucs.

Ben jij ook altijd zo vreselijk zenuwachtig voor je een tentamen hebt? En doe jij het in de eerste weken op je nieuwe (bij)baan  bijna in je broek van de spanning? Je bent zeker niet de enige! Veel mensen hebben regelmatig last van zenuwen. Wij geven je een aantal tips om je zenuwen de baas te blijven.

 

Zenuwachtig zijn: goed of slecht?

Als je zenuwachtig bent maak je meer stresshormonen en adrenaline aan. In principe is dit niet slecht. Zenuwen zetten je op scherp, waardoor je je vaak beter kunt concentreren. Het wordt pas een probleem als de zenuwen de overhand dreigen te nemen. Sommige mensen slapen bijvoorbeeld slecht door de zenuwen (slecht voor je concentratievermogen) of krijgen op het moment suprême een complete black out. Hoe ga je hiermee om?

 

Tips om je zenuwen onder controle te houden

1. Bereid je voor!

Een goede voorbereiding is het halve werk. Heb je een presentatie? Zorg dat je die tekst van voren naar achteren en terug kunt dromen. Dan is dat alweer een zorg minder.

 

2. Zorg voor afleiding

Het werkt het beste als je niet eens tijd hebt om zenuwachtig te worden. Kijk een film, ga chillen met vrienden of ga de avond voor je tentamen eens lekker uit eten. Wat misschien nog wel beter is: Ga sporten! Als je zenuwachtig bent maak je extra adrenaline aan: oftewel energie. Deze energie moet eruit, en daarvoor is sporten perfect!

 

3. Fruit, fruit en nog eens fruit!

Fruit dus. Dit zit namelijk boordevol kalium, wat helpt bij het verlagen van je bloeddruk, en dus helpt tegen de zenuwen. Nog beter is om fruit gedroogd te eten.

 

4. Adem in, adem uit

Word je ondanks alles toch zenuwachtig? Het belangrijkste is dat je blijft ademhalen. Klinkt nogal logisch, maar als je zenuwachtig bent wordt je ademhaling vaak onregelmatiger, waardoor je hartslag hoger wordt en je bloeddruk stijgt. Concentreer je daarom vlak voor dat sollicitatiegesprek voor die nieuwe (bij)baan even goed op je ademhaling. Doe je ogen dicht en adem 1 of 2 minuten heel bewust in en uit. Je zult merken dat je hier rustiger van wordt.

 

zenuwen

 

Bewaar deze info voor later:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *